کد مطلب:211283 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

دلایل تاریخی امامت حضرت صادق
وقتی صفحات كتب تاریخ را ورق بزنیم می بینیم بحث امامت از زمان خود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم حتی از آغاز دعوت بشر به دین اسلام در دامنه كوه صفا مقرون به اعلام نبوت بوده زیرا رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود ای اقارب و خویشاوندان و اعمام و اقوام من از طرف خدای خالق عالمیان برگزیده و منصوب و مأمور به دعوت شما هستم هر كس بگوید كلمه لا اله الا الله را و ایمان به خدای یگانه آورد رستگار است و هر كس مرا در این دعوت الهی كمك و معاونت و حمایت و معاضدت نماید او وزیر و خلیفه و جانشین من خواهد بود و در آن صحنه دعوت با آنكه علی بن ابیطالب علیه السلام تازه بالغ بود در حضور پدرش برخاست گفت من تو را به یاری خدای عالم كمك و یاری می كنم و دست از فرمان تو نمی كشم و چشم بر حكم و گوش بر فرمان تو دارم همانجا ابولهب



[ صفحه 82]



بر این سخن كه تراوش ایمان كامل بود لبخندی زد و به ابوطالب گفت از این تاریخ باید به اطاعت پسرت درآئی - و این ولایت و وصایت و خلافت و وزارت مقرون به دعوت نبوت بوده است پس از پیغمبر هم از نقطه نظر اهمیت موضوع نخستین مسئله مورد بحث و اختلاف همین خلافت و امامت بود كه با سابقه 81 روز قبل از آن در غدیر خم قریب یكصد و هفتاد هزار نفر ابلاغ خلافت او را شنیدند لغت را تعبیر تأویل كردند گفتند ولی به معنی دوست است و این كلمه مفهوم ذات و مراتب دارد و با القاء شبهه مقام را به غصب تصرف نمودند «و بحث اختلاف خلافت و امامت از بزرگترین و عمیق ترین مسائل تاریخی اسلام است» كه روی این موضوع چه خونها كه ریخته شد و چه اموالی كه به نهب و غارت برده شد و چه فامیلها كه تبعید و متواری و مقتول گردیدند - تا خلافت به دو صورت تعبیر شد یكی ریاست اجتماعی و عرفی و دیگر ریاست روحانی و علمی كه اولی را جاه طلبان برای سلطه بر جان و مال مردم به دست گرفتند و دومی پس از اثبات حقیقت خلافت و امامت در حق خاندان عترت بعد از كشته شدن سیدالشهداء حق مطلق و ثابت خاندان او گردید و دوست و دشمن به این حقیقت اعتراف كردند كه «ذریه حسین بن علی علیه السلام اعلم و احق به ریاست روحانی و پیشوائی معنوی خلق می باشند» و علماء و دانشمندان بزرگ به پیروی این عقیده دست به دست منابع و مآخذ عقیده به امامت را به عصر معاصر و نسل كنونی سپرده اند.